torsdag 25. juni 2009

New orleans

New Orleans ligger vel plassert ovenfor Bristol hotell i Oslo. En relativt stor restaurant med uteservering nå om sommeren. Min bedre halvdel hadde lest om stedet i avisen, hvor den hadde fått god kritik, så i går bestemte vi oss for å dra dit.


Det var to dager siden sola snudde, og en av de varmeste og lengste dagene så langt i år. Tidligere på dagen hadde vi vært på solsiden, fisk og skalldyr stedet ved festningen, og tatt et glass vin. Glassene ble smelt i bordet, fordi v iforstyrret servitrisene midt i deres samtale. Olivene var store, harde og smakløse. Vi vinen, betalte regningen og gikk. Null tips.

Da vi kom fylte vi opp det siste bordet ute. Ikke mange meter fra oss stod bandets instrumenter og høytalere. Dette så jo bra ut. Servitrisen, en svensk jente med et narko-look, kommer og tar vår bestilling:
"Vi tar to kyllingsalater til forrett og...", er alt jeg rekker å si før jeg blir avbrutt.
"Det er ikke forretter det der"
"... Går det ann å ta så feil?" tenker jeg før vi avtaler å bestille en salat delt på to tallerkner.
"Og så tar vi en blackned salmon og en kylling"

"Forretten" kommer rimelig fort, og var ikke veldig imponerende.. To-tre salatblader, en skive tomat og friterte kyllingbiter. Vi tygde i oss maten, nesten alt sammen, før jeg kommer til bunnen av salatbladet, hvor det sitter rester av jord. Da en ny servitrise kommer og henter maten, og spør om det var godt, pekte jeg pent på salaten og sa: "Det der, det er jord". Hun forter seg bort fra bordet og kommer straks tilbake og spør om vi vil ha noe kaffe. Åpenbart bare en misforståelse pga. forrettene våre var en hovedrett, men ganske typisk for stedet. Uproft.


Før hovedretten kommer sitter jeg og overveier litt vin i glassene. Ser litt på vinkartet, men er i ettertid glad for at jeg aldri brukte flere penger der. Bandet, bestående av tre sære mennesker fra Norden og en fra New Zealand. Var vel bare uflaks at vi satt to meter fra høytalerne.

Hovedretten ankommer etter en god stund. 40-50 minutter? Hadde ikke gjort meg noe om det smakte godt. Desverre var det modbydelig. Min sota laks var tørr og hard, og hennes kylling var like tørr. Alt var krydret med boksekrydder, kyllingen alt for mye av det, og risen.. den var overkokt. At det går ann å bomme så katastrofalt på alle elementene i begge rettene er overraskende. Vi hadde hørt gode ting om dette stedet, men det må i så fall være øllen. Den lager de jo ikke selv.

Ingen kommentarer:

 
Bloggurat